Automaation lisääntyminen on enemmän kuin ajan ilmiö. Se on vuosikymmeniä jatkunut trendi teollisuudessa ja kaikkialla muuallakin. Viime vuosien automaatioilmiö on ollut laitteiden tilaan ja toimintaan liittyvän tiedon keruu toiminnan ohjaamiseen ja kunnossapitoon liittyvien päätösten tueksi.
Automaation ensimmäinen tarkoitus onkin vapauttaa ihminen raskaista ja ikävistä töistä palkitsevimpiin askareisiin, mutta on muitakin syitä toimintojen automatisoitiin. Automaatio on aivan erinomainen työkalu moniin täsmällisyyttä ja säännöllisyyttä vaativiin tehtäviin.
Tiedot lentävät pilveen, algoritmit pureskelevat dataa, ja koneet käyvät optimaalisesti. Ihmisen tehtäväksi on jäänyt katsella päältä ja varmistaa, että homma sujuu. Mestari tepastelee koneen ympärillä ja pitää vain tippakannun ja rasvaprässin käden ulottuvilla.
Nykyisin myös nämä tärkeät käynnissäpidon työkalut yhä useammin uskotaan automaatiojärjestelmien hoidettaviksi.
Movetecin voitelujärjestelmien asiantuntija Jere Korhonen on tyytyväinen, että automaatio alkaa myös käytännössä ottaa haltuun koneiden voitelua.
Automaattiset keskusvoitelujärjestelmät, jotka annostelevat rasvoja voitelua tarvitseviin kohteisiin, eivät missään tapauksessa ole uusi keksintö. Niitä on ollut saatavilla jo kauan, ja niitä on myös käytetty voitelua vaativissa kohteissa, joista työntekijöiden on hankala huolehtia. Mutta ne eivät ole kokeneet samanlaista buumia kuin esimerkiksi monet muut etäohjatut tai kokonaan automaattiset toiminnot.
Koneiden käyttäjät eivät ole nähneet voiteluautomaation tuovan varsinaista lisäarvoa tuotantoon. Investoinnista päätettäessä on haluttu painaa hintaa alaspäin, ja karsittavien toimintojen kohdalla on voinut olla myös keskusvoitelu.
Automaattisten voitelujärjestelmien kysyntä on kuitenkin jo usean vuoden ajan kasvanut, ja niiden hintataso on laskenut, koska myös tarjonta on lisääntynyt.
Kysynnän lisääntymiseen on useita syitä. Joidenkin voitelukohteiden hankala luoksepäästävyys on edelleen yksi tärkeistä syistä. Toinen on voitelun laatu ja kolmas takuisiin ja reklamaatioihin liittyvät syyt.
Luoksepäästävyydellä on yhteys tuottavuuteen. Jos kone on pysäytettävä ja ehkä jopa joitain suojuksia purettava voitelupisteeseen ulottumiseksi, käynnissäpitotyön kustannuksiin pitää laskea menetettyä tuotantoa ja työtunteja.
Voitelun laadun paraneminen on selvästi merkitystään kasvattava syy automaattiseen voiteluun siirtymiselle. Takavuosina hiihtäjät syyllistyivät suksien voitelussa “hermokerroksen” sipaisuun. Kunnossapitäjiä vaanii sama peikko erityisesti näiden samojen hankalien paikkojen kohdalla. Vielä yksi puristus rasvaprässillä, että varmasti riittää. Tai kaksi.
Liika rasva ei voitele vaan kertyy kukkurapäin lineaariliikkeiden päihin, missä se saattaa päästä kosketuksiin työstönesteiden, lastujen ja pölyjen kanssa. Kaikki tietävät, minkälaista tahnaa siitä syntyy. Pahimmassa tapauksessa se sotkee sekä koneet että tuotteet.
Sitä paitsi koneen puhdistamiseen käytettävien työtuntien lisääminen on automaation perusajatusta – ihmispanoksen vapauttamista – vastaan.
Sotkematon, mutta silti riittävä annostelu on voitelulaatua. Monet nopeasti käyvät koneet nykyisin ovat varsin tarkkoja oikeasta voitelun määrästä.
Automaattijärjestelmät saavat komentonsa koneen ohjauksesta, ja rasvan annostelua voidaan säätää hyvin tarkasti ja yksilöllisesti eri kohteisiin tarpeen mukaan. Parhaat järjestelmät ottavat huomioon koneiden käyttöajat ja -kuormat annostelun mitoituksessa.
Hiwin menee tästä vielä pari askelta eteenpäin. i4.0 BS-kuularuuvien anturointi tarkkailee sekä komponentin värähtelyä että lämpötilaa. Kumpaakin verrataan aikaisemmin käytössä kerättyyn dataan, ja voitelua säädetään jatkuvasti eron perusteella. Lopputuloksena – ehkä yllättäen – on 40-70 prosentin pudotus voiteluaineen kulutuksessa.
Kolmas syy liittyy takuisiin ja reklamaatioihin. Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että koneen takellellessa valmistaja evää takuukorjauksen vetoamalla puutteelliseen tai vääränlaiseen voiteluun. Konevalmistajan itsensä mitoittama ja asentama voitelujärjestelmä käytännössä poistaa mahdollisuuden tehdä tällä kohtaa tonnin säästöllä kymppitonnin vahinko.