Alihankinta ei ole yritysten vaan ihmisten verkosto
Tampereella juhlitaan syyskuussa Alihankintamessujen 35-vuotista tarinaa.
Se on teollisuuden messutapahtumalle melkoinen ikä.
Hallit ovat täynnä, ja koronavuosien jälkeen kävijäennätyksiä todennäköisesti taas hätyytellään.
Alihankintamessut on Tampereen Messuille ja yhteistyökumppaneille eli kaupalle ja teollisuudelle todellinen menestys. Muiden tapahtumia järjestävien organisaatioiden päälliköt tulevat tunnollisesti vuosi vuoden jälkeen Tampereelle nuuhkimaan miltä menestys tuoksuu.
Menestys ei johdu ainakaan tapahtuman nimestä. Sehän pyytää anteeksi olemassaoloaan jo kolmella ensimmäisellä kirjaimella.
Yritysten välinen kanssakäyminen on niin moninaista, että kaikkien muotojen ahtaminen yhden alihankinta-käsitteen alle on termien venyttämistä, mutta menköön.
Messujärjestäjän väki ansaitsee kaiken kunnioituksen siitä, että eivät ole temppuilleet tapahtuman nimellä. Alihankintamessuilla asioista puhutaan ihmisten kesken, oikeilla nimillä ilman markkinointijargonia.
Mitään kattavaa tilastointia alihankinnan laajuudesta ei taida olla, mutta mikään ei viittaa, että sen merkitys olisi vähentynyt tai vähentymässä. Se ainakin on selvää, että alihankinnan ostajat ovat yhä kiinnostuneempia ostamaan perusosaamisen ja -työn lisäksi yhä enemmän erikoisosaamista.
Sellaista on vaativa valmistaminen, mutta erityisesti erikoisalojen tuotekehitys ja valmistettavuuden suunnittelu. Hydrauliikkaa, ohjaustekniikkaa, IoT:ia ja jopa raskaita rakennekomponentteja halutaan ostaa alihankkijoilta, jotka pystyvät tuomaan näkemyksensä myös tuotteen suunnitteluun.
Parhaat erikoisalojen osaajat ovat koneenrakentajien kysyttyjä kumppaneita, ja ne voivat itse valita kenen kanssa töitä tekevät. Koneenrakentajat mieluusti lähettävät kyselykaavakkeitaan ja tarjouspyyntölomakkeita, mutta eivät saa niihin parhailta alihankkijoilta vastauksia. Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että hyvä kumppanuus harvoin alkaa lomakkeella.
Päähankkijat haluavat, että alihankkija osoittaa kykynsä toimittaa, investoida ja kehittyä. Nyt alihankkijat odottavat samaa asiakkailtaan. Mihin tämä projekti on menossa, mihin tämä yhtiö on menossa, mihin tämä yhteistyösuhde on menossa? Alihankkija haluaa kuulla tarinan ja jakaa unelman ja nähdä ihmiset tarinan takana. Alihankintamessujen aikaan Tampereella on tällaisia alihankkijoita valmiina kohtaamaan ihmisiä eikä lomakkeita, valmiina kuuntelemaan tarinoita ja kertomaan omaansa.
Ja siksi käytävillä kulkee suurien ja pienempienkin koneenrakentajien asiantuntijoita ja päättäjiä. Menestyksen salaisuus ei ole osastoilla. Suoraan sanoen osastoilla ei ole paljon mitään. Messujen menestys johtuu ihmisistä.
Yritysten verkosto ja toimitusketju, josta strategioissa kirjoitetaan, on pelkkää pintaa. Oikeasti toimii ihmisten verkosto, ja Tampereella sen verkon silmukat maleksivat toistensa osastoilla ja solmivat uusia solmuja.