Erittäin raskaille vaarallisille koneilla, jotka eivät pysähdy nopeasti, vaaditaan turvallisuuden kannalta luotettava turvallinen signaali koneen pysähtymisestä. Usein tällaiset sovellukset on tehty aikahidastuksiin perustuvilla turvareleillä. Tämä ei kuitenkaan aina ole riittävä suojaustapa ja sen takia onkin olemassa kahdella eri tekniikalla pysähtymistä valvovia turvareleitä.
MSR55P-nollanopeusreleiden toiminta perustuu moottorien jännitteen valvontaan. Jännitteen ollessa nolla, rele antaa tiedon liikkeen pysähtymisestä. Pysähtymisen jälkeen sallitaan esimerkiksi turvaporttien sähkölukkojen avautuminen. MSR55P ei tarvitse ulkoisia antureita toimiakseen, sillä valvonta tehdään suoraan moottorin jännitteestä.
Kaikki valvontareleen johdotukset suoritetaan ohjauskeskuksen sisällä, jolloin kustannuksia säästyy kaapeloinnin vähenemisestä. Lisäksi komponenttien ja kytkentäpisteiden määrän vähenemisestä saadaan aikaan säästöjä ja vähemmän vikapaikkoja.
Lue lisääGuardmaster/Allen-Bradley GLP kuuluu uuteen GSR-turvarelesarjaan. Se soveltuu muun muassa käytettäväksi yhdessä TLS-Z GD2 -turvarajakytkinten kanssa nolla- ja hitaan nopeuden valvontaan sekä suojaukseen. Patentoitu yksijohtiminen liityntä helpottaa asennusta ja käyttöä. Toiminta perustuu kahden PNP-induktiivisen anturin käyttöön. GLP-rele täyttää maailmanlaajuisesti kaikki sovellettavat direktiivit ja se on UL- ja TÜV-hyväksytty.
Lue lisääPizzaton edullisten CS AM -nollanopeusreleiden toiminta perustuu moottorien jännitteen valvontaan, Back EMF. Jännitteen ollessa nolla, rele antaa tiedon liikkeen pysähtymisestä. Pysähtymisen jälkeen sallitaan esimerkiksi turvaporttien sähkölukkojen avautuminen. CS AM -rele ei tarvitse toimiakseen ulkoisia antureita, sillä valvonta tehdään suoraan moottorin jännitteestä.
Lue lisää