Käytämme sivustolla evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.

Movetec Oy | Suokalliontie 9 | 01740, Vantaa | Puh: 09 525 9230 | Asiakaspalvelu: info@movetec.fi | Tilaukset: orders@movetec.fi | Y-tunnus: 0705113-4
 

Asian voi ajatella toisinkin

 fiat 4322521 640

Kova paine vähentää hiilidioksidipäästöjä muuttaa jo ihmisten ja yritysten hankintoja. Valitettavasti vain kaikki tarjolle tulevat ratkaisut eivät ole kokonaan valmiita teknisesti, ja monet niistä ovat hinnaltaan niin kalliita, että suurin osa kuluttajista ei pääse niihin kiinni, vaikka halua olisikin.

Yksi tällainen elämän alue on liikenne. Useimmille ympäristöuskovaiselle liikenteen kuluttajalle ainoa tapa päästä nauttimaan päästöttömästä autoilusta on ostaa lippu uusiin sähköbusseihin. Täyssähköautot ja hybriditkin ovat monelle täysin ulottumattomissa hinnaltaan.

Eikä sähköautoilu ole ongelmatonta hyvätuloisellekaan. Sosiaalisessa mediassa on jo pitkään kieriskelty siinä murheessa, jonka aiheuttaa pikalatausverkon saavuttamattomissa oleva kesämökki. Pitääkö olla yksi auto mökkireissuja ja toinen kaupunkiarkea varten? 

Ilmastopäästöjen kannalta täyssähköauto on ihanteellinen erityisesti Suomen kaltaisessa maassa, missä sähköntuotannon päästöt ovat matalat ja laskevat lähivuosina edelleen, kun päästötöntä  sähköntuotantoa rakennetaan lisää. Täyssähköauton ongelma ei liitykään suoraan energiaan ja ilmastopäästöihin, vaan muihin sen käyttämiin resursseihin.

Maailmassa valmistetaan sata miljoonaa autoa vuodessa. Jos niihin kaikkiin laitetaan sadan kWh:n akku, kriittisimpiä akkumetalleja riittää noin viideksi vuodeksi. Ensin loppuu koboltti, jota on Li-ioniakun katodeissa runsaat neljä kiloa. 

Tässä kohtaa on hyvä sanoa, että teknologian kehitys hoitaa homman.  Ehkä hoitaakin, mutta missä ajassa. Akkumateriaaleista on pulaa, eikä näköpiirissä ole mitään mullistavaa akkuratkaisua, joka muuttaisi tilanteen.

Tekniikan Maailma testasi viime talvena sähköautoja, ja tiesi kertoa, että sadalla kilometrillä Tesla kuluttaa 23 kWh. Pieneen bensa tai dieselautoon - näihin syntisiin - verrattuna se käyttää energiaa selvästi enemmän, koska se raahaa satojen kilojen akkua mukanaan.

Hybridi taas käyttää ajossa surutta polttoaineita varsinkin pitkässä ajossa, jossa akkua lataavia hidastuksia tulee harvakseltaan. Varsinainen pukki hybridisarakkeessa on kuitenkin niihin rakennettu mahdollisuus kiihdyttää yhtä aikaa sähköllä ja polttoaineella. Rauta liikkuu ja autoilija tykkää, mutta autoa ostettaessa mielessä olleen vihreän tyytyväisyyden saa kyllä sillä kohtaa heittää ajatuksistaan.

Syy tähän on ilmeinen. Moni tykkää, kun ohituksissa on voimaa käytettävissä. Lisäksi autonvalmistaja tykkää kun kauppa käy ja moottori- ja vaihteistotehtailla on sopivasti kuormaa. Oikeasti sellaista kiihtyvyyttä ei liikenteessä tarvita ollenkaan.

Tekniikan Maailmakin totesi, että hybridistä ei ole ilmastoasian ratkaisuksi.

Tällaisesta hybridistä ei olekaan, mutta asian voi ajatella toisinkin. 

Lappeenrannan teknillisen yliopiston professori Juha Pyrhönen on pyöritellyt ajatusta toisenlaisesta hybridistä. Tai paremminkin sähköautosta, jossa olisi pieni, ehkä 10 kWh akku. Korkeintaan 20 kWh, jolla pääsisi reilusti sata kilometriä, koska sillä ei ole täyssähköauton akkukuormaa niskassaan. Lisäksi siinä olisi pienenpieni polttomoottori, millä ei kuitenkaan ajeta, vaan ladataan sitä pikku akkua.

Moottori voisi parhaassa tapauksessa olla optimipisteessään käyvä kaasuturbiinigeneraattori. Hyötysuhde olisi jotain aivan muuta kuin nykyisten hybridien reilunkokoisilla polttomoottoreilla, joita käynnistetään ja sammutetaan ja kiihdytetään kaiken aikaa.

Jo 10 kWh akulla tavallisen autoilijan päivän ajot ehkä puolet menisi verkkosähköllä, ja tankissa riittäisi kaasua vaikka tuhannen kilometrin matkaan. Ja akkumetalleja riittäisi kymmenen kertaa pitempään.

Eikä koko maan kattavaa kallista pikalatausinfraa ei tarvitsisi rakentaa. 

Tällaisia autoja ei ole tarjolla eikä ehkä tulekaan. Pyrhönen tosin saattaa sellaisen rakentaa, koska on professori ja siis toimen mies.

Erilainen hybridi on kuitenkin jo ajatusharjoituksena hyödyllinen. Kuluttajat ovat jo nyt muuttaneet ostokäyttäytymistään päästöjen vähentämiseksi, eikä se trendi tule vähään aikaan muuttumaan. Rationaalisemmin toimiviin yrityksiin se leviää ehkä hitaasti, mutta leviää kuitenkin. 

Missähän muissa asioissa koneenrakentajan kannattaisi tehdä pyrhöset, ja miettiä asia kokonaan uusiksi - ehkä ympäristön näkökulmasta.

© Movetec 2019. All rights reserved. Site by Pelismo Oy / p+web®